اولین همایش بین المللی «حضرت شیخ العارفین سید صفی الدین اردبیلی در ایران»

markaz tahghighatاولین همایش بین المللی هفتصدمین سالگرد رحلت سلطان­العارفین و فقیه مجاهد شیخ صفی­الدین العلوی الحسینی الموسوی اردبیلی قدس سره، در دی­ماه سال جاری، در شهر اردبیل برگزار خواهد شد. این همایش با همکاری و مشارکت امام جمعه اردبیل، استاندار، شورای فرهنگی استان اردبیل، کتابخانه ملی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی­الدین اردبیلی و آکادمی مطالعات ایرانی لندن، برگزار می­شود. در این همایش، دو مقاله با عناوین «تزیینات چینی­خانۀ مجموعه آرامگاهی سید صفی­الدین با تأکید بر تزیینات گچبری» و «مطالعۀ تجلی فرم محرابی در آرامگاه سیدصفی­الدین اردبیلی»، به نگارش سرکار خانم رها سعادتی، ارائه شده است.

چکیده مقاله «تزیینات چینی­خانۀ مجموعه آرامگاهی سید صفی­الدین با تأکید بر تزیینات گچبری»:

تالار چینی­خانه در قسمت شرقی مجموعه بناهای آرامگاه سیدصفی­الدین قرار دارد. در مورد این مکان، نظرات مختلفی وجود دارد که با توجه به تزیینات گچی آن برخی عقیده دارند؛ عمل­كرد چینی­خانه ‌در ارتباط با تشريفات درباري و نمايش ظروف مختلف چيني بوده است. تزیینات گچی چینی­خانه؛ تنگ بری، که در دورۀ صفویه به اوج خود رسیده، گونه­ای از آرایه­های گچی است که علاوه بر جنبۀ زیباشناسانه دارای کارکرد نیز است. این مقاله، آرایه­های مختلف چینی­خانۀ آرامگاه سیدصفی­الدین­اردبیلی را مورد مطالعه قرار داده، خصوصیات و ویژگی­های آن را بررسی می­کند. با توجه به مطالعات کتابخانه­ای و میدانی صورت گرفته، استفاده از مصالح مختلف در اجرای تزیینات، کاربرد فراوان نقش­های محرابی، عمق بسیار زیاد تنگ­بری‌ها، به کارگیری آرایه­های گچی دیگر در کنار تنگ­بری‌ها و همچنین افزودن کتیبه­ به نگاره­ها از مهمترین خصوصیات تزیینات چینی­خانه آرامگاه سیدصفی­الدین­اردبیلی است که کارکرد این فضا را نیز معین می­سازد.

 

چکیده مقاله «مطالعۀ تجلی فرم محرابی در آرامگاه سیدصفی­الدین اردبیلی»:

محراب محل پرستش و نیایش است. نخستین محراب­ها متعلق به آیین مهر هستند که به شکل نیم­گنبد ساخته می­شدند و در دو طرف آن نمادهای طلوع و غروب قرار داشت، که از آن محل، برای نیایش و عبادت استفاده می­کردند. نقش­مایۀ محرابی نیز نشان از محراب و نمادی از جایگاهی مقدس دارد. این نقش­مایه­ به شکل­­ها و فرم­های گوناگون در هنرهای مختلف این سرزمین بکار رفته و می­توان جلوۀ آن را در تمام هنرها به وضوح به تماشا نشست؛ در آرامگاه سیدصفی­الدین­اردبیلی نیز فرم محرابی به صورت گسترده و در قسمت­های مختلف این مکان به­ویژه در تالارچینی­خانه با شیوه­های متفاوت اجرا شده است. در این مقاله، نقوش محرابی بکار رفته در آرامگاه سیدصفی­الدین­اردبیلی مورد مطالعه قرار می­گیرد. بر اساس مطالعات کتابخانه­ای و میدانی، استفادۀ بسیار از فرم محرابی، نشان از تقدس و جایگاه ویژۀ این مکان برای دولت­مردان صفوی و تفکرات آن­هاست.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) می باشد.