اولین همایش ملی جامعه و فضای مجازی

markaz tahghighat همایش جامعه و فضای مجازی، با هدف ارائة دانش نوین تولید شده با رویکرد مسأله محور، در حوزه فضای مجازی و ارتباط آن با جامعه در 27 بهمن 1392 برگزار شد. فضای مجازی به عنوان فضای موازی، متفاوت و مستقل نسبت به فضای واقعی، تحولات زیادی را در همه حوزه های زندگی، از جمله شهرها و اجتماعات، فرهنگ، ارتباطات، اقتصاد و تجارت، مخابرات و بانکداری و امنیت، فراغت و سرگرمی، حوزه عمومی و خصوصی، روانشناسی شخصی و اجتماعی، رشد فردی و اجتماعی، ICT گردشگری، جنگ و دفاع، شخصیت و مصرف، کارآفرینی و اشتغال ایجاد کرده است. ماهیت این تغییرات به حدی پیچیده و شدید است که پی بردن به آنها نیازمند صرف وقت و هزینه پژوهشگران رشته های مختلف علمی، همکاری بین رشته ای و گاه تشخیص و شناسایی روش های تحقیق ویژه است.

محورهای اصلی این همایش عبارتند از: محور اول: فرصت ها و امکانات فضای مجازی، محور دوم: هنجارهای کنشی در فضای مجازی، محور سوم: فرهنگ و فضای مجازی و محور چهارم: روش تحقیق فضای مجازی.

در این همایش نیز مقاله­ای با عنوان «سامانه کلان­نگر احکام فقهی محتوا، منبع، مخاطبان و شاغلان رسانه در فضای مجازی» از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، به نگارش احمد آکوچکیان و زهرا نجفی، مورد پذیرش و ارائه قرار گرفت.

چکیده مقاله:

اندیشۀ فقه، به مثابۀ فصلی نظام­واره از اندیشۀ رشدشناخت دینی، در آستانۀ گذار از عصر اول معرفت­شناختی خویش؛ یعنی دگردیسی فلسفۀ فقهی است. مستند به این دورۀ بنیادنگرِ تازه­پا، می­توان انتظار دومین فصلِ تحول معرفت­شناختی فقه را، در عرصۀ میان رشته­ای­ها، از جمله حوزه فقه و رسانه را داشت. عصر انقلاب اسلامی، عصر خواهانی ولایتمندی پیشرفت­شناخت فقاهت قرآنی ـ اوصیایی است. ایدۀ دانش فقه در میانِ میدان نظریه­پردازی پیشرفت، نظریه­پردازی مدنیت مسلمانی، نظریه­پردازی مدیریت راهبردی تغییر و تحول و برآمدن دانش تمدنی جهان پیش­رو، آمده است. مدیریت فقه­بنیان فرایند اطلاعات از جايگاه کاربردی بسیار تأثیرگذاری در اقتدار ملي و ديني برخوردار است. به منظور دستیابی به الگوی مدیریت فقه­بنیان رسانه، پرداختن به سطح دوم این پردازش (از سه سطح پردازشی آن؛ یعنی مبانی پارادایمی، سامانه احکام، اصول مدیریت فقه­بنیان)، امری ضروری است. از این­رو باید گفت، در فرایند تولید، توزیع و مصرف خبر، دست یافتن به سامانه احکام فقهی محتوا، منبع، مخاطبان و شاغلان خبر در سطح سامانه احکام فقهی، که مبتنی بر مبانی پارادایمی مطرح در سطح اول شکل می­گیرد و مبنایی برای اصول مدیریت فقه­بنیان رسانه است، از جمله ضرورت­های دستیابی به الگوی فقه­بنیان خبر در فضای مجازی است. سرفصل­های تحلیلی این سامانه، به قرار زیرند:

1- احکام محتوای خبر که در دو دستۀ بایدهای کلیِ عمومی حاکم بر هر گونه خبر و دستة دیگر بایدهای متناسب با هر حوزه خبررسانی بیان می­شود؛

2- احکام منبع خبر که در دو سطح بایدهای دریافت خبر؛ صحت، حجیت، بلاغت و بایدهای انتشار خبر قابل تحلیل است؛

3- احکام مخاطبان خبر که در سه سطح احکام ناظر به برخورد مخاطب با کالبد، صدق یا کذب خبر، احکام مربوط به تفسیر خبر و احکام مربوط به توزیع خبر از سوی مخاطب، قابل طرح است؛

4- احکام فقهی شاغلان خبر که در سه سطح بایدهای عمومی شاغلان، ناظر به حوزه­های دریافت، تحلیل و توزیع خبر، بایدهای مربوط به دریافت و تحلیل خبر و بایدهای مربوط به توزیع اصل خبر و اصول مربوط به آن قابل بیان است.

ایده ولایت فقیه از ایده ولایت فقه بر می­آید و ولایت­مندی فقه در گرو اهتمام به استنباط قوانین و احکام کلی همۀ عرصه­های رشد و حیات فردی ـ اجتماعی است و  بر بنیان ایده ولایت فقه است که رکن تحلیلی نظریه جمهوری اسلامی یا مدنیت معاصر اسلامی دریافته می­شود و جایگاه فقه رسانه در فضای مجازی و ولایت­مندی این فقه در حوزه مدیریت اطلاعات و فرایند اطلاعات آشکار می­شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) می باشد.